tirsdag 30. juni 2009

Ny vei gir "ny" landsdel

26. august åpner den nye E18 mellom Grimstad og Kristiansand. Offentlig privat samarbeid har gitt en langt raskere utbygging. Ulykker og menneskeliv blir spart! Landsdelens arbeidmarked blir tilgjengelig på en annen måte, og handel og tjenester vil bli levert i et større marked. Nye muligheter åpner seg.

Ideologi eller menneskeliv?
Erfaringen fra de såkalte OPS-prosjektene (offentlig privat samarbeid) er entydige: Ny vei dobbelt så fort for samme pris. Tenk på alle de ulykker en da unngår. Tenk på de liv som spares! Det er derfor umulig for meg å forstå at regjeringspartiene sier nei til OPS av ideoligiske grunner. Da sette man ideologi fremfor menneskeliv!
Nå må de gode erfaringene benyttes videre. Nå må staten også ta ansvar for finansieringen av den nye E18 fra Arendal og østover. Strekningen er nå nevnt i nasjonal transportplan, men det er ikke lagt inn penger. Etter at flere og flere har godtatt presset fra regjeringen om å godta lokal finansiering - altså bompenger - har andelen lokal betaling økt betydelig, og vi skal nå betale minimum 50%. Den nye mulighetsstudien for inntekter på veistrekningen viser at dette ikke er realistisk. Fra 1. januar 2010 har staten kun ansvar for stamvegene. Da må de sørge for penger til det - vi har betalt inn nok gjennom kjøp og bruk av bil!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar